ZAVŘÍT JEN ŠKOLY NESTAČÍ!
Existují i jiné cesty než plošné uzavření škol, říkají světoví epidemiologové!




13.4.2020
ZAVŘÍT JEN ŠKOLY NESTAČÍ!
Existují i jiné cesty než plošné uzavření škol, říkají světoví epidemiologové! 

David Greger

Zavřít školy plošně už umíme. Je to ale efektivní strategie v boji proti šíření COVID-19? Nejnovější studie popsané níže ukazují, že samo o sobě nikoliv. Jaké jsou další možnosti omezení šíření nákazy ve školách? Pojďme přemýšlet o modelech možného fungování škol v čase šíření koronaviru, neb tu nějakou dobu spolu s virem žít budeme. COVID-19 není v šíření jako chřipka, chřipkové nekonečné prázdniny nás nespasí.

  • Uzavření škol samo o sobě nesníží výrazně míru šíření COVID-19. Jiná opatření, jako je větší testování a izolace infikovaných a ochrana starších a nemocných je na místě, říká přehledová studie popsaná níže.
  • COVID-19 není chřipka a ani u chřipky není potvrzen velký přínos plošného uzavření škol. Školy je doporučeno uzavírat případně případ od případu.
  • Je třeba začít promýšlet model možného fungování otevření škol, přehled níže ukazuje některá možná opatření. Zkušenosti například ukazují, že měření teploty samo o sobě mnoho nepřineslo. Jednou z možností může být i zkrácení školního týdne pro vybrané třídy (škola otevřené od pondělí do pátku, děti dle tříd/ročníků chodí např. 2,5 dne aj. ;). To lépe promyslí MŠMT ve spolupráci s řediteli škol než epidemiologové a hygienici, jak ukazují veřejná prohlášení.
  • Negativní dopady uzavření škol a karantény nejsou jen na ekonomiku, ale i na psychiku lidí, i dětí a žáků, ukazují přehledy. Vedlejší náklady mohou být příliš vysoké.


Výzkumníci z Institute of Child Health, University College London ve spolupráci s dalšími odborníky (včetně pedagogů a sociologů) zpracovali systematický přehled[1] dostupných studií[2], které mapují možný přínos uzavření škol k omezení šíření virových infekcí, následně pak vybrali z mnoha studií 16, které lze lépe vztáhnout k šíření SARS nebo COVID19. Odkazují na statistiku UNESCO[3], která ke dni 18.3. zaznamenala uzavření škol v celkem 107 zemích, které mělo dopad na 862 milionů dětí a mladých lidí (včetně vysokoškoláků), k dnešnímu dni již stejná organizace eviduje 192 zemí, které uzavřely školy, což se dle UNESCO dotýká téměř 1,6 miliardy dětí a mladých lidí. Česko bylo k 11.3. přitom společně s Itálií a Rumunskem prvními zeměmi EU, které uzavřely školy plošně, po celém světě k tomuto datu k plošnému uzavření škol přistoupilo 27 zemí (viz obrázek). Uzavření škol je tedy dnes již standardním opatřením, vzhledem k vyhlídkám nejasnosti konce boje s šířením nákazy COVID-19 si však výzkumníci z Londýnské univerzity položili otázku, zda je plošné uzavírání škol skutečně opatření, které výrazně přispívá k omezení šíření nemoci COVID-19.


Většina publikovaných studií hodnotících dopady uzavření škol v šíření nemoci, se přirozeně týká běžné chřipky. Souhrnné zjištění několika studií založených na analýzách dat z pandemie chřipky dochází k závěru, že uzavření škol nejvíce omezí šíření nákazy pokud je přenosnost viru nízká (reprodukční číslo R < 2) a zároveň pokud je podíl nakažených větší mezi dětmi než mezi dospělými. To však dle autorů studie neplatí pro COVID-19. Různé přehledové studie se snažily kvantifikovat dopady uzavření škol na šíření sezónní chřipky a odhady se pohybovaly ve velkém rozpětí 1 – 50 % redukce nakažených, zároveň uzavření škol pomáhalo odsunout vrchol počtu nakažených o přibližně 11 dní (medián). Zároveň však studie upozorňovaly na skutečnost, že se sociální kontakt mezi dětmi odehrával i nadále mimo školu (což neplatí ovšem nyní pro celostátní karanténu), případně k výraznému nárůstu došlo znovu po opětovném otevření škol. Z tohoto hlediska ani doporučení těchto epidemiologických studií nedává jednoznačný návod zda a kdy přesně načasovat uzavření škol. Epidemiologové si také kladou otázku zda vůbec uzvírat školy plošně, či pouze lokálně, jednotlivé školy dle míry zasažení jednotlivých škol (v ČR lze podle mě klidně ponechat na rozhodnutí ředitelů dle nějaké doporučeného podílu nemocných žáků epidemiology). 

Studie zároveň upozorňují, že uzavření škol má řadu vedlejších negativních dopadů, nejen na pracující rodiče a v důsledku na produktivitu práce a výkonnost hospodářství, ale také, a to především na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí (v Anglii často děti, které mají nárok na obědy zdarma). Mezi riziky jsou především psychická zátěž, stres a případně i trvalejší následky karantény. Zde autoři odkazují na jinou přehledovou studii[4], kolegů psychologů z Londýnské Kings College, kteří se v reakci na současnou situaci zaměřili na studie zjišťující dopady karantény na psychiku lidí. Nutno však podotknout, že ve 24 studiích, které nalezli, se nejednalo primárně o žáky, ale častěji o dospělé, zdravotníky a další, kde byla zjištěna častá změna chování i po karanténě, přičemž v uvedených studiích byli lidé vystavení karanténě zpravidla desetidenní nebo třítýdenní. V případě COVID-19 již nyní trvá karanténa měsíc, přičemž vyhlídky jsou nejasné a v případě škol mnozí navrhují jejich uzavření až do konce školního roku, tedy vlastně do září (podobně však i v jiných zemích a publikované studie hodnotící uzavření škol v reakci na SARS byly často také 2-3 měsíční). Ve zmíněných studiích je popsáno, jak se lidé i po ukončení karantény snažili omezovat pobyt ve veřejných prostranstvích, ještě dlouho po ní se vyhýbali lidem s projevy chřipky a tyto situace v nich vyvolávaly úzkost. V tomto duchu je možné chápat i obavy veřejnosti (viz petice proti znovuotevření před prázdninami) z otevření škol jako jistého důsledek karantény.

Autoři odkazují také na studie analyzující ekonomické dopady uzavření škol, přičemž docházejí k závěru, že redukce nákazy uzavřením škol je jen minimální, ovšem dopady na ekonomiku výrazné. Z hlediska nákladů pak studie analyzující dopady uzavření škol v Hong-Kongu došla k závěru, že efektivnější je uzavírat jednotlivé školy dle nákazy, spíše než uzavřít všechny školy najednou.
Další zmiňovaná studie preferovala dílčí způsoby snížení sociálního kontaktu ve školách formou měkčích opatření aplikovaných v minulosti především v Asii, mezi než patří například zvýšení rozestupů mezi žáky ve třídách, zkrácení školního týdne (méně než 5 vyučovacích dní), různé časy začátku školy, přestávek i pauzy na oběd pro různé třídy či ročníky, omezení kontaktu mezi třídami a uzavření tělocvičen a sportovišť i nerealizace společných školních aktivit, v případě rozšíření nákazy v jedné třídě či ročníku uvalit karanténu nejdříve selektivně, až následně na celou školu. Podotýkám, že jde o studie epidemiologů a lékařů, nikoliv pedagogů jako jsem já. 😉

Zde se můžeme na chvíli zamyslet. Představme si například, že by výuka v jedné třídě probíhala 2,5 dne a vedlejší třída by se učila jinou půlku týdne. Pořád lepší než školy uzavřené zcela, či napořád. Prostě existuje celá škála možných řešení, které se i leckde vyzkoušely. Nejsou nutně optimální, snadné, ani odzkoušené, ale mimořádná situace vyžaduje hledání nových/krizových řešení. Říci, že školy zůstanou zcela uzavřené je jednoduché, ale ne moudré. A bude-li mít průběh nakažených dva vrcholy, s tím, že druhá vlna šíření nemoci se rozběhne na podzim (jak některé modely i citované studie ve zmiňovaném článku uvádějí), tak zase zavřeme všechny školy? Na měsíc, nebo raději dva, či rovnou až do Vánočních svátků? Zde bych rád nahlédl do myslí našich "stratégů".

A zamysleme se ještě nad dalším opatřením, které je navrhováno i u nás. Pravidelné měření teploty. V přehledové studii je také zmíněna práce ze Singapuru, kde v reakci na šíření nemoci SARS v roce 2003[5] nařídili pravidelné měření teploty ve školách. Zhruba půlmiliónu školákům tam tak měřili několikrát denně teplotu a autoři této studie zjistili, že tímto způsobem nebyl odhalen jediný případ dítěte nakaženého SARS. Autoři odkazují další studii, která zmiňuje, že mezi 36 milióny turistů, kteří navštívili Hong Kong v době SARS epidemie, pouze dva infikovaní turisté byli odhaleni díky měření teploty na letištích a ve veřejných prostranstvích. Velký přínos měření teploty tedy sami autoři nepřikládají, byť uvádějí, že samozřejmě kontrola teploty mohla mít preventivní psychologický efekt, že rodiče nemocné děti raději do školy ani neposílali. Ostatně změření teploty je navrhováno i u nás, byť zároveň padají otázky, kdo kvalitní teploměry do škol zajistí (o nepřesnosti měření dostupných bezkontaktních teploměrů i čase stráveném jejich výběrem bych mohl vyprávět a diskuse na netu jsou dokonce dleší, než tento příspěvek). Tato studie nám snad může pomoci v úvahách, že opakované měření teploty dětí několikrát během dne již možná není nejnutnější, psyhoclogický efekt zajistí případně i měření pouze při příchodu do školy.

Výběr prací zahrnutých v přehledové studii pak je završen prací Furgusona a kolegů z Imperial College London[6], která vyšla 16.3. a zaměřuje se na zhodnocení dopadu různých sociálních opatření (oproti úsilí o nalezení vakcíny, ve které všichni doufáme) na snížení smrtnosti a nároků na hospitalizaci. Studie vyhodnocuje dopad různých opatření pro Velkou Británii, s úvahou jejich platnosti po dobu tří měsíců (karanténa u nás je zatím jede měsíc). Uzavření škol je jedním ze zjišťovaných opatření, a kdyby bylo zavedeno po dobu třech měsíců pouze toto opatření, pak by ve Velké Británii dle modelu snížilo počet úmrtí na COVID-19 o 2-4 %, zatímco izolace infikovaných případů vede ke snížení úmrtí o 17-21% a kombinace několika opatření (mezi nimi i ochrana starších a nemocných osob) samozřejmě vede k největší redukci úmrtí i potřebě lůžek v nemocnicích. To je důležité si uvědomit, protože některá veřejná vystoupení naopak mnohdy říkají, že školy jsou tím hlavním zdrojem šíření nákazy. To dle přehledové studie v úvodu možná platí (a i to jen občas dle mnoha studií) pro běžnou chřipku, ale mnohem méně pro omezení šíření COVID-19. 

Autoři tak zdůrazňují, že politici by měli vědět, že uzavření škol nutně nevede k výraznému snížení šíření COVID-19 a jiná opatření na omezení kontaktu jsou efektivnější, především v jejich vzájemné kombinaci. Pokud by mělo dojít k rozvolnění jiných opatření, ale školy by měly zůstat zcela zavřené, není jisté, že nám to nějak v boji proti šíření nákazy COVID-19 pomůže. Mnohem efektivnější strategií se i dle modelu Fergusona et al. jeví potřeba navýšení testování, identifikování nakažených a jejich izolace spolu s ochranou starších lidí. To už u nás doporučují vládě mnozí, ovšem vyžaduje to skutečnou akci. 

V případě škol pak stojí za úvahu hledat jemnější způsoby omezení šíření nemoci ve školách, mnohá z nich byla zmíněná v tomto přehledu. Říci, že školy uzavřeme do konce prázdnin je jednoduché, otázka je, zda je to rozumné. Hledat jiné možnosti, je jistě náročnější, ale potřebné. I zde je třeba plánovat, zvažovat různé možnosti, konzultovat s lidmi z terénu (což aspoň z části dělá MŠMT, ale již méně hlavní hygienička, prof. Prymula, či další aktéři, kteří o dlouhodobém uzavírání škol v médiích hovoří a zdá se, že o něm rozhodnou). Kdo ví, jak dlouho s pandemií COVID-19 budeme muset žít? Odhady dostupnosti vakcíny hovoří spíše o 18 měsících. Jedinou strategií našich úvah tedy nemůže být -  UZAVŘEME ŠKOLY! S tím si opravdu nevystačíme! Jinde už to vědí...

A jak to vidíte Vy? Komentujte prosím...



[2] Celkově do přehledu vybrali 16 studií, již publikované studie (8) reflektovaly situaci šíření nákazy SARS v roce 2003 v Asii a opatření v boji s ní. Jeden preprint se zabýval šířením jiných typů koronaviru a 5 preprintů a 2 další studie již reagovaly přímo na současné šíření COVID-19. Přirozeně mnohé studie jsou spíše založené na přehledech dostupné literatury vztažené k nové situaci, nebo odhadované modely z dat. I toto je lepší, než jen názor expertů, který by se měl na znalosti podobných studií zakládat.
[3] Průběh zavírání škol v reakci na COVID-19 dle UNESCO dostupné zde: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse

Komentáře

  1. Tak jsem si Váš přečetl... A hodně mě to posunulo, v tom smyslu, že předtím jsem si nebyl moc jist a teď jsem spíš pro otevření škol až v září... V jednom odstavci říkáte, že samostatné uzavření škol dle studií redukuje počet nakažených o 1-50% a v druhém pracujete s tím, že redukce nákazy uzavřením škol je jen minimální... Navíc rozumně vychází, že šlo o jinou formu karantény u níž děti příliš neomezily mimoškolní sociální kontakty, a že účinek dnešní karantény může být odlišný(logicky jedině vyšší)... Vůbec se ani nezmíní to, že obnovení školní docházky s sebou nese i nevyhnutelné presování dětí v hromadných dopravách cestou do a ze školy... A závěrečný odstavec začíná úmyslně manipulativní formulací "politici by měli vědět, že uzavření škol nutně nevede k výraznému snížení šíření COVID-19"... "Nutně nevede" je něco co fakt miluju...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, děkuji za reakci. Není mým cílem tímto příspěvkem někoho posunout na tu či onu stranu. Sám jsem si na věc dělal názor a přečetl dost studií, a chtěl jsem jejich zjištění sdílet i s ostatními a to nezkresleně. I tak je to dost hutný a dlouhý text a asi jsem vše nevyjádřil dost jasně. Pokusím se dovysvětlit. „V jednom odstavci říkáte, že samostatné uzavření škol dle studií redukuje počet nakažených o 1-50% a v druhém pracujete s tím, že redukce nákazy uzavřením škol je jen minimální...“. Talk jsem porozuměl těm textům, dávám odkazy na původní studie, můžete prověřit, zda správně. Jde o to, že těch 1-50% redukce se týká běžné chřipky. Tedy ano, u běžné chřipky může být redukce i velmi významná, záleží samozřejmě na době nasazení apod. To jsou studie, které se ale nevztahují k dnešní situaci. A je třeba číst, že i v případě běžné chřipky uzavření škol v mnoha studiích nevedlo téměř k žádné redukci. Ale epidemiologové v tom článku, který shrnuji píšou, že COVID-19 není chřipka a v jeho případě na základě toho, co o viru víme, je snížení šíření nákazy výrazně nižší. Snažil jsem se zvýraznit to jejich tvrzení: „Souhrnné zjištění několika studií založených na analýzách dat z pandemie chřipky dochází k závěru, že uzavření škol nejvíce omezí šíření nákazy pokud je přenosnost viru nízká (reprodukční číslo R < 2) a zároveň pokud je podíl nakažených větší mezi dětmi než mezi dospělými. To však dle autorů studie neplatí pro COVID-19.“ Tedy epidemiologové vycházejí z dat o viru (jakkoliv mohou být nepřesná, dílčí, ale stále lepší než jen názor) a píšou, že v tomto případě bude efekt mnohem nižší, než u běžné chřipky. A na konci textu to dokládá ta studie, která modeluje pro Velkou Británii, že pokles v úmrtích je jen 2-4 %. Nechci hodnotit, zda je to dost nebo málo, ale jde o relativní srovnání s jinými opatřeními, která mají mnohem větší efekt. To už je skutečně pro COVID-19. Podobně studie, které se týkají SARS (bližší COVID-19) a ne běžné chřipky, byly k efektům uzavření škol skeptické.
      Jinak ta studie není nikdy jedna, ale jsou to přehledy malých desítek studií, ze kterých se dělají závěry. A jen jedna z cca 16 studií studií k běžné chřipce v Austrálii, USA a UK ukázala, že pokud se uzavřou jen školy, ten efekt je ještě menší, neb 40-70 % dětí v té studii realizovala kontakt jiným způsobem a k přenosu mimo školu stejně docházelo. V těch jiných studiích zpravidla byla i jiná omezení, jako je to nyní u nás. Já jen píšu, že pokud by se měl rozvolnit pohyb lidí a také dětí, a přitom by se tvrdilo, že školy nemohou být otevřeny, je to v rozporu, právě i díky této studii. Ze všech různých studií v případě COVID-19 se zdá, že uzavřené školy nejsou tím nejlepším opatřením proti šíření nákazy, jak z v české diskusi často zaznívá. Jejich uzavření má menší efekt než jiná opatření, která máme dělat. Navíc je tam přímý vztah mezi uzavřením škol a ekonomickou aktivitou. Tedy rozvolňování nelze jen tak, neb řada zaměstnanců musí být doma s dětmi (včetně těch pracovníků provozů, jež se mají postupně otevírat). Ekonomické studie pak ukazují, že uzavření škol má dopad třeba na přibližně třetinu produktivní populace a velké efekty na produkci HDP (i když jde jen o uzavření škol bez dalších opatření). Potřebujeme tedy rozumně vážit všechny argumenty a hledat vhodný mix opatření. Při rozvolňování jiných opatření má smysl se ptát, zda pro školy má platit přísnější režim, a na čem je tato argumentace založena. Sám jsem se snažil si na to udělat názor. Přičemž si umím představit, že se školy otevřou až v září, ale i v tom případě bych rád zaznamenal diskusi, jaká opatření by mohla vést aspoň k částečnému otevření škol. Ať jsme připraveni. Zmiňován je zvláště dopad na nejohroženější skupiny sociálně znevýhodněných, koukněte i na zprávy o nárůstu domácího násilí (jen mediální, nikoliv studie) apod. Na některé dětí to protahování dopadá velmi silně. I Doporučení OECD ke COVID-19 upozorňuje, že těmto dětem je třeba věnovat zvláštní péči. Ale to chci nechat na samostatný blog.

      Vymazat
  2. A jak o této studii informoval Guardian se můžete podívat zde: https://www.theguardian.com/education/2020/apr/06/school-closures-have-little-impact-on-spread-of-coronavirus-study

    OdpovědětVymazat
  3. V mnoha okolních zemích plánují spíše otevírání škol pro všechny, i na základě odborných doporučení, která k tomu vznikla. Přehled v tomto článku: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/otevrit-skoly-nebo-nechat-deti-doma-podivali-jsme-se-jak-to-resi-jinde-100080?seq-no=3&dop-ab-variant=&source=clanky-home&fbclid=IwAR0QaswxKIxa9LTDxc0zn-BmffAO_Z0OwHJ2gem_XHcmlqaVi0ERvZgLhmU

    OdpovědětVymazat
  4. Take jsem o možnostech uvažovala, napsala blog. Veškeré studie jdou ovšem do kopru , pokud jsou rodiče vystaveni masirce médií, mají strach a podepisují petice, o které se opírá i krizový štáb ( viz vyjádření Prymuly). To pak může být studie na miliardě lidí renomovanou firmou a je to úplně fuk...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat